Our Man from Brussels playing tunes for Phill Niblock - Carate Urio Orchestra - Nico Roig
Food and music with::::: Phill Niblock (USA) + Carate Urio Orchestra (B/USA/PT/FR) + Nico Roig (ES)
Vendredi 28 avril, 20h30 - Les Ateliers Claus, 15 Rue Crickx - 1060 Bruxelles
We present you a night of music and garlic in the air! les ateliers claus will be transformed in a wave of adventurous music and one big garlic breath. On the 1st floor there will be food for you all night long with one main ingredient: Garlic. On the ground floor we'll present you the musical program. Food for ears!
Phill Niblock is a New York-based minimalist composer and multi-media musician and director of Experimental Intermedia. He has been a maverick presence on the fringes of the avant garde ever since the late sixties. In the history books Niblock is the forgotten Minimalist.
His influence has had more impact on younger composers such as Susan Stenger, Lois V Vierk, David First, and Glenn Branca. He’s worked with Sonic Youth’s Thurston Moore and Lee Renaldo on “Guitar two, for four” which is actually for five guitarists. This is Minimalism in the classic sense of the word, if that makes sense.
Niblock constructs big 24-track digitally-processed monolithic microtonal drones. The result is sound without melody or rhythm. Movement is slow, geologically slow. Changes are almost imperceptible, and his music has a tendency of creeping up on you. The vocal pieces are like some of Ligeti’s choral works, but a little more phased. And this isn’t choral work. “A Y U (as yet untitled)” is sampled from just one voice, the baritone Thomas Buckner. The results are pitch shifted and processed intense drones, one live and one studio edited.
In Carate Urio Orchestra, Joachim Badenhorst brings together seven musicians from his different ongoing projects. On the lp 'Sparrow Mountain' this excellent group of improvisers stretch their sounds beyond the realms of jazz and improvised music into a rapturous whirlwind weaving post-rock, noise, lo- fi, psychedelica, and ambient.
Joachim Badenhorst (BE) - reeds
Sam Kulik (US) - trombone
Jacob Wick (US) - trumpet
Brice Soniano (FR) - double bass
Pascal Niggenkemper (DE) - double bass
Nico Roig (ES) - guitar
Sean Carpio (IRE) - drums/guitar
Nico Roig (ES): solo performance of this beautiful guitarist. Show us your romantic side.
PHIL NIBLOCK
Musique et ail dans l’air ! Les ateliers Claus deviendront une vague sur laquelle déferlera une musique aventurière et intrigante et une haleine bien aillée !
Au premier étage vous pourrez déguster toute la nuit des préparations à base d’ail. Au rez de chaussé vous assisterez aux concerts ! De la nourriture pour vos oreilles !
Phil Niblock basé à New York, , est compositeur de musique minimaliste, il s’intéresse depuis toujours au cinéma, à la vidéo et à la musique assistée par ordinateur. Il est le fondateur et directeur de la fondation Experimental Intermedia qui se consacre à la musique d’avant-garde.
Sa posture dissidente, lui a ouvert les portes de l’avant-garde depuis la fin des années 1960. Dans les livres d’histoire, Phil Niblock est le Minimaliste Oublié.
Son influence a eu un large impact sur de jeunes compositeurs tels que Susan Stenger, Lois V Vierk, David First, et Glenn Branca. Il a travaillé avec Thurston Moore et Lee Renaldo de Sonic Youth sur le morceau « Guitar two,for four » qui est en réalité écrit pour cinq guitaristes.
Son travail s’inscrit dans le courant minimaliste, au sens propre du terme.
La musique de Niblock est une exploration des textures sonores générées par des accords très denses utilisant généralement des micro-intervalles, joués pendant des durées importantes. La superposition sur une longue durée de notes très proches d'un point de vue tonal crée par résonance une multitude de battements et d'harmoniques, et d'autres phénomènes psychoacoustiques surprenants. Cette approche musicale de combinaisons de textures sonores statiques générant des mouvements harmoniques extrêmement actifs, rappelle la musique minimaliste et la musique drone.
Les œuvres où la voix s’invite ressemblent aux œuvres chantées de Ligeti mais elles sont diphasées. Il ne s’agit pas d’un ensemble de chœur, il s’agit d’un sample d’une seule voix celle du Baryton Thomas Buckner.
Aussi bien en studio, qu’en live le résultat est un son drone intense.